Det finns fem krav som du måste ta hänsyn till för att skapa tillgänglig digital information. Om du anpassar din information så att den uppfyller alla fem så är den tillgänglig.
Lästid: 4-5 minuter.
Personer med en funktionsnedsättning kan ha svårt att komma åt, läsa eller bearbeta information. Problemen uppstår
- när personen ska använda mediet som du presenterar informationen i (video, text, ljud, bild)
- när personen möter formatet som du använder (MP4, Word, pdf, jpg)
- när personen ska ta till sig informationen.
Kraven på din information handlar om tillgång, medieval, anpassning, utformning och taggning. Många diskuterar bara kravet ”att informationen ska vara möjlig att komma åt” eller ”att informationen ska vara korrekt taggad”. Men alla fem är lika viktiga.
Kontakta mig om du/ni behöver hjälp att göra information tillgänglig?
Om personer som har svårt att läsa och förstå.
Om varför din information måste vara tillgänglig.
1. Möjlig att komma åt
Informationen måste vara möjlig att nå. Hindren kan till exempel vara krav på inloggning eller en betalvägg. Ett annat hinder kan vara att du har skapat en pdf som inte fungerar med skärmläsare, eller en webbsida som inte är tillgänglig.
Det här är ett baskrav som måste vara uppfyllt. De andra aspekterna bygger på att din information uppfyller den här aspekten.
2. Fler medier ger tillgänglighet
Informationen måste finnas i olika medier och format så att mottagaren kan välja det som passar bäst. Vissa föredrar ett medier medan andra inte alls orkar med ett annat. Ge därför alltid alternativ. Se till att både ha film och text till exempel.
Vissa grupper har bara en mobiltelefon. Ge dem möjlighet att ta del av din information genom att inte utgå från att alla har en dator. Utgå heller inte ifrån att alla sitter på ett snabbt bredband. Se till att kvaliteten på film fungerar även på enklare uppkoppling.
Dessutom kan olika medier passa bra vid olika tillfällen. Film ger en snabb första överblick, medan en text ofta är lättare att gå tillbaka till för att hitta specifika fakta. Så det är logiskt att erbjuda fler medier, eftersom de är bra vid olika tillfällen.
Tänk också på att alla format inte är enkla/möjliga att se/läsa/höra. Det är till exempel inte säkert att din mottagare har Word eller en tjänst för att spela upp alla videoformat.
3. Anpassat språk gör att fler förstår
Språket i din information ska vara anpassat efter mottagarens behov. Använd klarspråk som bas och jobba med ”begriplig text” och ”lättläst” för att anpassa text efter specifika målgrupper. Medan lättläst är anpassat för personer med intellektuella funktionsnedsättningar ger begriplig text en bredare tillgänglighet; för alla som har svårt att läsa och förstå.
Om begriplig text i skriften ”19 råd för att skriva begripligt”, på sajten begripligtext.se.
4. Inbjudande utformning lockar
Utformningen av din information ska inte överväldiga. Mottagaren ska känna sig motiverad att ta till sig informationen, och anpassad utformning hjälper då till.
Dåliga erfarenheter av tunga texter eller dålig video kan göra att mottagaren undviker just det mediet. Utgå från att målgruppen har svårt att bearbeta och förstå information. Skapa därför inbjudande information och gör det enkelt för mottagaren att ta till sig din information.
Även här är begriplig text till hjälp.
Om att en lagom luftig text är lättare att läsa.
5. Korrekt taggad information
Se till att informationen är tekniskt korrekt taggad, så att den med hjälpmedel kommer åt informationen och kan navigera i den. Här pratar vi om korrekt taggade rubriker och listor men också alternativtaggar på bilder och korrekta länkar.
Om att göra rubriker tillgängliga.
Jag hjälper dig
Kontakta mig om du/ni behöver hjälp att göra information tillgänglig?