Skapa en tillgänglig pdf från Word

Ett enkelt sätt att skapa en tillgänglig pdf är att spara som pdf inifrån Word. Här beskriver jag de få stegen du behöver gå igenom.

Öppna ditt Worddokument och följ stegen nedan för att spara som en tillgänglig pdf.

Kontrollera tillgänglighet

  1. Gå till ”Granska” > ”Kontrollera tillgänglighet”.
  2. Åtgärda eventuella problem, spara och kör kontrollen igen.

Spara som pdf

  1. Gå till ”Arkiv” > ”Spara som” och välj var du vill spara filen.
  2. I fältet ”Filformat” väljer du ”pdf”.
  3. Klicka på ”Alternativ”.
    Vy för att Spara som. Visar knappen för Alternativ.

  4. Kontrollera att ”Visa taggar för dokumentstruktur” är aktiverat. Normalt ska det vara aktiverat.
    Vy för Alternativ. Visar radioknappen för Visa taggar för dokumentstruktur som ligger under 'Ta inte med utskrivbar information'.

  5. Klicka på ”Avbryt” om du inte ändrat något. Annars, klicka på ”OK”.
  6. Klicka på ”Spara” för att slutföra.


Publicerat

i

av