EU:s tillgänglighetsdirektiv säger att alla ska kunna använda digitala produkter och tjänster, oavsett funktionsförmåga. Direktivet blir lag i Sverige i juni 2025. Läs om vad du kan göra för att innehållet på din sida ska bli tillgängligt.
Lästid: 2-3 minuter.
EU:s tillgänglighetsdirektiv blir svensk lag den 28 juni 2025. Då ska digitala tjänster och produkter uppfylla specifika standarder för tillgänglighet. Det gäller både utformning (design) och innehåll.
I den här artikeln kan du läsa vad du kan göra för att innehållet ska bli tillgängligt.
Vilka branscher omfattar tillgänglighetsdirektivet
Tillgänglighetsdirektivet omfattar bland annat:
- E-kommunikationstjänster och informationsterminaler: till exempel för att köpa biljetter eller få information om en resa.
- Läsplattor, datorer, mobiler och surfplattor.
- Medietjänster: till exempel play-tjänster och programguider i tv-boxar.
- Banktjänster: till exempel internetbank och informationsmaterial om tjänsterna.
- Betalningsterminaler med kortläsare.
- E-böcker.
- E-handelstjänster.
- Utrustning för kommunikation: till exempel routrar och mobiler.
- Tjänster för transporter: till exempel appar, webbplatser och e-biljetter.
Du hittar en fullständig lista över områden och produkter/tjänster i utredningen av direktivet på sidan 93.
Vilka krav påverkar dig som skribent?
- Dokumentation av produkter eller tjänster ska vara tillgänglig.
- Informationen i tjänster ska vara tillgänglig.
- Innehållet i webbtjänster och appar ska vara möjligt att uppfatta, möjligt att hantera, begripligt och robust.
Hur uppfyller du lagen?
Du ska följa den europeiska standarden EN 301 549 för att uppfylla lagen. Standarden hänvisar till WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ett sätt att uppfylla lagens krav för digitalt innehåll.
Inlägg om WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ett sätt att uppfylla lagens krav.
Mina andra blogginlägg om tillgänglighet.
Hör av dig om du vill ha hjälp att uppfylla lagen genom att skapa tillgänglig text.
Varför är tillgängliga digitala tjänster och produkter bra?
Tillgängliga digitala tjänster och produkter är ofta snabbare och enklare att använda eftersom de är användarvänliga. Kunden
- hittar snabbare rätt information om tjänsten eller produkten
- behöver inte kontakta kundtjänst
- läser mer information i din blogg
- blir nöjdare med sin upplevelse
- avslutar snabbare sitt köp.
Det kan leda till ökad trafik, högre konverteringsfrekvens och större försäljning.
Tillgänglighet gör att fler inkluderas och kan bli självständiga. De kan då genom egna beslut välja just din tjänst eller produkt.
Mer läsning
Sedan tidigare gäller också Lagen om tillgänglighet till offentlig förvaltning, som rör offentlig förvaltning. Den kallas ofta för DOS-lagen.