Webbutik för inredning.

Tillgänglighetskrav på webbutiker

Har du en stor webbutik? Då omfattas du av den nya tillgänglighetslagens krav. Här kan du läsa om vad som räknas som en stor e-handel och vad du måste göra för att uppfylla lagens tillgänglighetskrav på webbutiker.

Lästid: 4-5 minuter.

Tanken med den nya lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet är att göra produkter och tjänster, inklusive e-handelsplattformar, tillgängliga för en bredare publik. Den träder i kraft den 28 juni 2025.

Därför måste många e-handlare nu kontrollera att deras plattformar följer tillgänglighetskraven. Samtidigt undantas små e-handlare från lagens krav.

Dessutom är det viktigt att veta att endast de delar av en webbplats som tillhör en e-handelstjänst omfattas av tillgänglighetskraven i lagen, enligt PTS, Post- och telestyrelsen.

Här kan du läsa vad du som e-handlare behöver veta och göra för att följa lagen.

Små webbutiker undantas

Enligt lagen gäller inte tillgänglighetskraven för små butiker som antingen

  • har färre än 10 anställda
  • har en årlig omsättning eller balansomslutning som är lägre än 2 miljoner euro (cirka 22 miljoner kronor).

Varför bry sig ändå?

Även om små webbutiker inte omfattas av lagens krav kan förbättrad tillgänglighet öka din målgrupp och därmed locka fler kunder. Det kan också ge dig ett försprång när du växer; du uppfyller då redan kraven som finns på större butiker. Du stärker också ditt varumärke eftersom du visar på medvetenhet om diversitet och inkludering.

Tillgänglighetskrav på större webbutiker: steg för att uppfylla lagen

Om ni omfattas av lagkraven, är det här de viktigaste stegen för att anpassa er e-handelsplattform:

1. Anpassa webbplatsens design och följ standarder

Följ den europeiska standarden EN 301 549, som i sin tur i stor bygger på WCAG:s (Web Content Accessibility Guidelines) nivå A och AA. Kan ni visa att ni följer den harmoniserade standarden EN 301 549 så anses ni uppfylla lagen.

Skapa tillgängligare information med WCAG.

Några av de saker som ni ska göra är att:

  • Se till att tjänsten är kompatibel med skärmläsare.
  • Se till att alla bilder och grafiska element har textalternativ (alt-texter) för att beskriva innehållet.
  • Se till att skriva begriplig information.
  • Se till att plattformen fungerar lika bra på mobiler, surfplattor och datorer.

För e-handel lyfter tillgänglighetsdirektivet fram fyra funktioner speciellt. Det är alltså extra viktigt att de fyra är tillgängliga:

  • identifieringsmetoder
  • elektroniska signaturer
  • säkerhetsfunktioner
  • betalningsfunktioner.

2. Information ska vara tydlig

Skapa en bra mikrocopy, information som guidar kunden genom tjänsten. Det är information i webbutiken som gör att kunden så smidigt som möjligt handlar. Språkkonsulterna beskriver i en kort film hur du guidar din kund på ett bra sätt, film på youtube.com.

Ge kunder möjligheten att kontakta er kundtjänst genom flera kanaler, exempelvis chatt, e-post och telefon.

Se också till att användarvillkor, produktbeskrivningar och köpbekräftelser är skriven på ett sätt som är tillgängligt för alla kunder.

Kontakta mig för att få hjälp med tillgänglig information.

3. Testa och åtgärda kontinuerligt

Genomför regelbundna tester av tillgängligheten med både automatiska verktyg och manuella granskningar. Involvera också användare med funktionsnedsättningar i tester för att få bra feedback.

Kontakta mig för att få hjälp med manuell granskning och användartester.

4. Dokumentera och informera om tillgängligheten

Tjänsten ska ha en redogörelse för de krav på tillgänglighet som gäller. Om det är nödvändigt ska informationen även innehålla en beskrivning av tjänstens utformning och funktion. Om redogörelsen i paragraf 24 i förordningen om lagen. Ni ska både ha skriftlig information och kunna redogöra för den muntligt till allmänheten.

Ni ska kunna informera om hur er tjänst fungerar. Om någon produkt används för att nå tjänsten, så finns samma krav även på den. Informationen ska kunna uppfattas av alla användare. Här ställer lagen bland annat krav på att informationen ska presenteras på ett begripligt sätt och kompletteras med alternativtext. Om kraven på att kunna informera om hur tjänsten fungerar i bilaga 2 i förordningen om lagen.

Ni ska också kunna informera om tillgängligheten i de produkter och tjänster som ni säljer. En kund kanske till exempel behöver veta om en mobiltelefon går att använda tillsammans med hens hörapparat. Om ni istället säljer resor behöver rullstolsbundna kunder veta om rummen är tillgängliga. Och för en e-bok behöver kunden kanske veta om den går att läsa med deras hjälpmedel.

5. Utbilda personalen

Se till att alla som arbetar med er e-handelstjänst – från utvecklare till marknadsförare – förstår grunderna i tillgänglighet och hur lagen påverkar deras arbetsuppgifter. Alla kringtjänster, så som kundtjänst och utbildningar har också krav på tillgänglighet.


Publicerat

i

av

Etiketter: