Rosa teckning med texterna "Rubrik 1?" och "Rubrik 2!".

Gör rubriker tillgängliga i WordPress och Word

Rubriker är viktiga för att din text ska vara lätt att läsa och förstå. Du gör dem tillgängliga genom att tagga dem korrekt. Här är en enkel guide för hur du gör om text till rubrik i WordPress och Word.

Lästid: 2-3 minuter.

På ytan ser rubriker bara ut som ett större typsnitt än övrig brödtext. Men genom att använda rubriktaggar i WordPress och Word gör du dem även tillgängliga.

En tagg är en instruktion till program som visar eller använder texten. Taggar ger innehåll i digitala dokument och på webbsidor form. Taggar är det som gör att texten har fetstil, listor, stycken och tabeller, till exempel.

Med rubriktaggar berättar du

  • vilken relation olika delar av din text har till varandra
  • hur läsare som använder hjälpmedel hittar i texten.

Varje delämne i din text ska ha en egen rubrik.

Rubriker är taggade efter vilken nivå de ligger på. Huvudrubriken för sidan eller dokumentet är taggad som <h1>. Rubriken under det heter <h2> och så vidare till <h6>. Rubriker som ligger på samma nivå, har samma tagg.

Läs också: Skriv bra rubriker som läsare förstår.

Hur gör du rubriker tillgängliga i WordPress?

  1. Ställ dig på raden som du vill göra till rubrik. Systemet öppnar upp en verktygsrad. (Eller klicka på plustecknet till höger för att öppna verktygsraden.)
    En avlång verktygsrad med ett antal knappar. Längst tilll vänster finns en knapp som ser ut som ett bakochframvänt P.
  2. Klicka på styckeknappen längst till vänster i menyn, den som ser ut som ett bak-och-framvänt P. Systemet öppnar då en lista.
  3. Klicka på ”Rubrik” i listan. Systemet omvandlar då din rad till en rubrik och öppnar även en ny menyrad. Femte knappen från väster på den nya menyraden ger rubriken en nivå, H1-H6 (inringad i exemplet).
    En avlång verktygsrad med ett antal knappar. Femte knappen från vänster är en H-tagg. I detta fall är det en H3-tagg.
  4. Klicka på knappen för att välja nivå på din rubrik.

Hur gör du rubriker tillgängliga i Word?

  1. Markera den text du vill göra till en rubrik.
  2. Välj en rubriknivå från ”Format”-gruppen (Rubrik 1, Rubrik 2, etc.). För att hitta fler format klickat du på piltangenterna till höger.
    En avlång verktygsrad tre fält och en pilmeny till höger. De tre fälten har namnen Normal, Inget avstånd och Rubrik 1.

Andra tips för tillgängliga rubriker

  • Var konsekvent. Använd rubriknivåer på ett liknande sätt genom hela dokumentet.
  • Överdriv inte. Använd inte för många nivåer av rubriker. Rubriknivå 1-3 räcker oftast.

Läs mer

Hur skapar du tillgängliga pdf:er, artikel hos digg.se.

Att göra rubriker rätt är en liten ansträngning som gör stor skillnad för alla läsare. Det gör dina texter enklare att läsa och mer tillgängliga för alla!


Publicerat

i

av