En tecknad bild av en stor, uppslagen bok. Det är massor understyrkningar i boken.

Varför är det viktigt att använda konsekvent terminologi?


Speciellt när du skriver tekniska dokument är det viktigt att använda samma ord för samma sak. Det gör texten lättare att förstå och följa. I den här artikeln går jag igenom varför det är viktigt.

Lästid: 3-4 minuter.

När du skriver manualer eller tekniska dokument är det viktigt att hålla dig till samma termer för samma idéer eller objekt. Du har då en konsekvent terminologi.

Konsekvent terminologi hjälper till att undvika förvirring, speciellt om din målgrupp har svårt att läsa och förstå text.

Konsekvent terminologi gör också din text mer hållbar. Och det viktiga med en hållbar text, är att den lever längre, det vill säga, du behöver inte uppdatera den lika ofta.

Om du undviker relationer till objekt i din text blir din text också mer hållbar.

Fördelar med att använda konsekvent terminologi

  • Lättare att förstå: Om du använder samma ord konsekvent, lär sig läsaren snabbare och minns bättre, vilket gör att de förstår texten bättre.
  • Mindre förvirring: Om du byter ord för samma sak kan läsaren undra om det är samma sak eller något helt annat.
  • Enklare att använda: En manual som är konsekvent i språkbruket är lättare att följa.
  • Bättre för alla: För de som använder hjälpmedel, som skärmläsare, gör konsekvent språk läsningen smidigare.

Utmaningar om du inte håller sig till samma ord

  • Förvirring hos läsaren: Olika ord för samma sak kan göra dina användare osäkra och skapa missförstånd.
  • Svårare för dig att skapa innehåll: Om du inte är konsekvent kan det bli svårt att hålla dokument tydliga och sammanhängande.

Hur gör du för att alltid använda samma ord?

  • Stilguide: Du kan använda en stilguide som säger vilka ord som du ska använda för olika begrepp.
  • Ordlista: Du kan ha en ordlista i ditt dokument i vilken du förklarar viktiga termer, speciellt i stora projekt eller när nya tekniker introduceras.
  • Granska texten: Se till att granska dina dokument noggrant för att kontrollera att du använder samma termer genomgående.
  • Feedback från användare: Ta emot och använd feedback för att förbättra och korrigera terminologi.

Verktyg som kan hjälpa dig

  • Översättningsverktyg som Trados och MemoQ: De hjälper till att hålla koll på vilka ord som du använder i översättning och ser till att du använder samma term konsekvent.
  • Innehållshanteringssystem som Adobe Experience Manager och WordPress med tillägg: De hjälper dig att använda samma terminologi i alla texter.
  • Terminologidatabaser som Multiterm: De hjälper till att hålla ordning på vilka termer som du använder och hur du använder dem.

Mer information om olika verktyg


Publicerat

i

av