Personanpassat lärande med AI i vuxenutbildningen är speciellt intressant för de som inte lär sig i samma takt eller på samma sätt som normalpersonen (finns hen?). Lärande med AI kan också göras tillgängligt under dygnets alla timmar.
Men, några saker är viktiga för utbildningsanordnaren att tänka på innan de börjar använda AI i (vuxen)utbildningen:
- Om tekniken ska vara till hjälp så måste de teknikovana få ännu mer stöd. Genom stödet blir utbildningen tillgänglig för alla.
- Jag ser ett stort behov av särskilda verktyg som kognitivt anpassar tekniken till den som behöver det. Teknik kan vara överväldigande för den som har kognitiva svårigheter. Men genom att ta ner mängden information eller anpassa den efter dessa läsare kan fler ta del av undervisningen.
- Hur ska AI användas och varför? Utbildningsanordnaren måste ha en plan innan AI börjar användas! Det här är ofta ett problem när det snarare är lärarna som börjar med AI och skolan som hänger på. Då skaffar sig kanske inte skolan en paln innan införandet.
- Vilken kunskapsbas vilar AI:n på? Kunskapsbasen i AI är i många fall internet men kan också vara ett läromedel eller ett företags hela kurskatalog. Att veta vilken kunskapsbas AI:n har är lika viktigt som att veta vilket läromedel kursen har.
Under 2025 får jag möjlighet att lyfta frågor om bland annat AI i vuxenutbildningen i EPALE – Elektronisk plattform för vuxnas lärande i Europa. I ett första inlägg i EPALE i april 2025 lyfter jag just personanpassat lärande.