Vad är en bra rubrik och hur kan du se till att dina rubriker blir tillgängliga? Jag hjälper dig att ta reda på hur dina rubriker kan blir bättre.
Lästid: 2-3 minuter.
Ingen läsare läser all din text. Snarare har läsaren ett mål med sin läsning och det är din uppgift att lotsa läsaren till det som hen ska läsa. Du lotsar med hjälp av rubriker och underrubriker. Och din läsare som hittar rätt i texten blir nöjd.
Förutom att lotsa, ger en bra rubrik också exponering på internet. Läsaren som söker på nätet hittar din artikel, helt enkelt.
Ett extra plus är att bra underrubriker ger din text längre hållbarhet. Varför, jo, du har lättare att hitta och ändra i de stycken som du behöver uppdatera. Varje ämne har sin plats i texten och relationerna mellan de olika delarna är enkla att förstå.
Grundkrav på en bra rubrik
En rubrik ska:
- sammanfatta för läsaren vad som står i texten
- bestå av en sats och vara lagom lång – tre till åtta ord brukar vara nog
- alltid ha en rubriktagg.
Bra rubrik: Grundkrav på en bra rubrik.
Dålig rubrik: Grundkrav på en bra rubrik som gör att din text blir läst. (Den här rubriken är för lång.)
Dessutom ska rubriken ha ett direkt tilltal eftersom det engagerar läsaren. Du pratar direkt till läsaren om du skriver ”du” snarare än ”man” eller ”de/dem”.
Bra rubrik: 10 sätt du kan fånga läsaren på.
Dålig rubrik: 10 sätt man kan fånga läsaren på.
Orden i rubriken ska vara konkreta och specifika (med inte för svåra ** ). Ett konkret och specifikt ord pekar på något specifikt (”ett javaskript”) istället för att vara vaga och otydliga (”ett skript”).
Bra rubrik: Vad är skillnaden mellan backend- och frontendutveckling?
Dålig rubrik: Vad skiljer olika utveckling åt?
** Rubriker ska inte innehålla för svåra ord. Men vad som är svårt beror på vilken målgrupp du har. Om du inte tror att din publik vet vad frontendutveckling är så ska du kanske istället ha rubriken ”Vad är skillnaden mellan olika sorters programmering?”.
Lockande rubriker
Om din rubrik lovar läsaren en lista eller instruktion, till exempel ”Fördelar med att använda…” så måste din text berätta om fördelarna med något.
Rubriker med instruktioner eller listor är ofta lockande: ”10 sätt som…”, ”Så ska du…”, ”Därför ska du…” och ”3 skäl till att…”. Om du väljer dem är det extra viktigt att du snabbt i texten ger instruktionen eller listan. Annars gör du din läsare besviken.
En bra rubrik lockar läsaren att fortsätta läsa på ett snällt sätt. Det vill säga, rubriken ”lurar” inte läsare genom att locka till en text som inte håller vad den lovar.
Bra rubrik: ”Vad är en bra rubrik?” om texten också svarar på den frågan.
Dålig rubrik: ”Vad är en bra rubrik?” om texten INTE svarar på den frågan.
Aktiva verb i rubriker
Om du har ett verb i din rubrik så ska det vara aktivt.
Bra rubrik: ”Granska dina rubriker” (aktivt tilltal).
Dålig rubrik: ”Din rubrik granskas” (passivt tilltal).
Varför ska du ha aktiva verb? Jo, de som tycker att din text är svår att läsa och förstå blir lätt förvirrade av passivt tilltal eftersom texten saknar agent. Agenten är ”den som granskar” i det här exemplet. Läsaren undrar förvirrat vem som ska granska rubriken. Jag? Vem?
Bra rubriker skapar struktur, logik och tillgänglighet
Rubriker delar in texten i delar och lotsar läsaren genom texten. Varje text har en rubrik på nivå ”h1” – huvudrubriken.
Sedan ska du dela in texten i mindre delar som har rubriker på nivå ”h2” till ”h6” som beskriver delarnas innehåll. Läs om hur du taggar rubrikerna, och hur taggningen gör texten tillgänglig.
Avslutande rubrikkontroll
Skriv gärna rubriker allteftersom du skriver. Men, titta framför allt igenom dina rubriker när du känner att du är klar.
Jag brukar ta för vana att läsa rubrikerna som en egen text, för att avgöra om de är bra. På sidan ”Varför är det viktigt att använda konsekvent terminologi?” har jag fem rubriker:
- Fördelar med att använda konsekvent terminologi.
- Utmaningar om du inte håller sig till samma ord.
- Hur gör du för att alltid använda samma ord?
- Verktyg som kan hjälpa dig.
4.1 Mer information om olika verktyg.
Genom att ta ut dem som en lista, ser jag deras kvalitet. Listan ska ge en sammantagen bild över vad dokumentet handlar om och lotsa läsaren rätt.