Likvärdig vuxenutbildning med generativ AI

Under 2025 får jag möjlighet att lyfta frågor om bland annat AI i vuxenutbildningen i EPALE. Jag skriver för att belysa hur AI kan skapa en likvärdig vuxenutbildning.

Lästid: 2–3 minuter.

Jag har skrivit två bloggartiklar för EPALE* om generativ AI i vuxenutbildningen under våren 2025. Under hösten kommer jag skriva tre till. Anledningen till att jag vill skriva om ämnet, är att generativ AI kan höja likvärdigheten i vuxenutbildningen.

Generativ AI kan vara en skrivrevolution för personer med kommunikationssvårigheter. De som tidigare haft svårt med skrivandet, kan nu få ovärderligt stöd. Deras språk blir möjligt att förstå och de har en chans att lära sig kommunicera skriftligt.

Men vi måste använda tekniken genomtänkt. Som jag tidigare skrivit om att avslöja AI-text, handlar det inte om att förbjuda utan om att sätta ramar. När, vem och varför ska vi tillåta AI i vuxenutbildningen.

Vi behöver tänka på både etiska aspekter och ta miljöhänsyn när vi använder AI. De som behöver AI mest ska få det, utan att vi skuldbelägger de som använder tekniken. Generativ AI kan vara ett hjälpmedel som vilket annat i skrivandet. Vissa behöver tekniken; låt oss ge dem den!

För mig är det tydligt. När AI kan hjälpa personer med kommunikationssvårigheter att delta på lika villkor i utbildningen, då är tekniken värd att användas. Kommunikationssvårigheterna kan bero på en funktionsnedsättning eller på annan språklig bakgrund.

Men vi måste använda den med eftertanke och fokus. Dessutom måste vi se till att ge alla digital kompetens. Även de som har svårt att använda tekniken måste få stöd att lära sig använda den.

Därför skriver jag för EPALE – för att visa hur vi kan använda AI-stöd för ökad likvärdighet i vuxenutbildningen.

Du hittar mina två bloggartiklar på EPALE:s hemsida. I det första inlägget från april 2025 lyfte jag personanpassat lärande. I det andra blogginlägget från juni diskuterade jag AI-stöd. Jag lyfte att skrivande med AI-stöd kan fortsätta inom vuxenutbildningen och att lärarna ändå kan bedöma elevernas lärande.

* EPALE är ett Europeiskt nätverk som samlas runt vuxnas lärande. Förkortningen står på svenska för ”Elektronisk plattform för vuxnas lärande i Europa”.